April 25, 2022

Vinkit PoC:n ja MVP:n toteuttamiseen

MVP:n tai PoC-toteutuksen ei tarvitse olla vaikeaa tai kallista. Lue nämä vinkit, ja arkihuolesi kaikki heitä.

poc-jatko

Julkaisimme taannoin blogitekstin, joka käsitteli PoC- ja MVP-toteutusten parissa työskentelyä sekä termien merkityksiä. Jatkojutuksi leivoimme viiden vinkin listan siitä, miten PoC- ja MVP-projekteista saa kaiken irti. Myös tämän jutun kirjoittivat palvelumuotoilija Ville Yli-Knuutila ja arkkitehti Herkko Virolainen.

Vinkki #1: Karsi toimintoja, karsi kuluja. Kirjailija Antoine de Saint-Exupéryn kerrotaan sanoneen, että täydellisyys saavutetaan silloin kun mitään ei voi ottaa enää pois. Sama ohje pätee PoC:n tai MVP:n suunnitteluun ja toteuttamiseen. Karsi ensimmäisistä versioista pois kaikki mitä voit, ja senkin jälkeen vielä puolet.

Vinkki #2: Mieti, kenen kanssa kilpailet ja millä resursseilla. Jos haluat omaan tuotteeseesi samat toiminnot kuin globaalissa pilvipalvelussa, niin silloin myös resurssien on oltava samalla tasolla. Oman tuotteen vertaileminen Woltiin, Googleen, Whatsappiin tai Instagramiin on turhaa (tai jopa haitallista) jos et ole valmis kehittämään sitä kymmenien, satojen tai jopa tuhansien ammattilaisten voimin.

Vinkki #3: Valmistaudu tekemään manuaalista työtä. Täysin automaattisesti ja autonomisesti toimivan järjestelmän toteuttaminen on kallista. Kaikkea ei siis kannata (tai edes voi) automatisoida heti. Asioita kannattaa tehdä kulissien takana manuaalisesti, ja jos näyttää siltä, että homma toimii ja järjestelmä tuottaa arvoa, niin silloin automaatioiden ja integraatioiden toteuttaminen on perusteltua.

Vinkki #4: Keskity palvelun tuottamaan arvoon. Luultavasti näet jo päässäsi, miten palvelu toimii ja miltä se näyttää. Kokemus on kuitenkin osoittanut, että iso osa alkuperäisistä oletuksista ja ajatuksista osoittautuu vääriksi. Ainoa asia, mistä kannattaa pitää kynsin ja hampain kiinni on palvelun tuottama arvo, ja samalla tutkia ennakkoluulottomasti erilaisia tapoja tuottaa sitä.

Vinkki #5: Älä hinkkaa käyttöliittymää loputtomiin. Käyttäjiä kiinnostaa palvelun tuottama arvo, ei painikkeen sävy tai logon koko. Kaiken pitää tietysti olla käytettävää ja saavutettavaa, mutta kauneinkaan käyttöliittymä ei pelasta palvelua, jonka ydin ei ole kunnossa. Loputon käyttöliittymän yksityiskohtien viilaaminen vie resursseja tärkeämmiltä kehityskohteilta.

Siinäpä se! Toivottavasti vinkeistämme on hyötyä, tai ne herättävät edes pari ajatusta.

Ota yhteyttä

Mikäli ajattelutapamme miellyttää, ja organisaatiollasi on tarvetta PoC- tai MVP-toteutukselle, ota yhteyttä toimitusjohtajaamme Marko Loukkolaan:

Marko Loukkola, CEO
marko.loukkola@kodan.fi
+358 (0)44 552 5952
LinkedIn